Sobiesław Zasada, najbardziej utytułowany polski kierowca rajdowy, ogłosił swój start w Rajdzie Safari, eliminacji do rajdowych mistrzostw świata WRC.

 

Trzydniowy rajd po bezdrożach Kenii, który rozpocznie się 24 czerwca, uznawany jest za najtrudniejszy na świecie. Zasada wystartuje w nim po raz 9. i tym razem usiądzie za kierownicą Forda Fiesty Rally 3. Będzie jednocześnie najstarszym zawodnikiem WRC w historii.

 

„Jadę, bo jestem ciekaw, jak teraz wyglądają tego typu imprezy. Nie jadę tam na wycieczkę i choć nie liczę na wygraną to duch walki i rywalizacji jeszcze we mnie mocno tkwi.” – mówi legenda polskiego motosportu.

Sobiesław_Zasada_we_Fiacie_125p (1)

„Wiem, że zmieniło się prawie wszystko w rajdach od czasu mojego ostatniego występu w 1997 r, a jedyną wspólną cechą są tylko kenijskie bezdroża. Wierzę że uda mi się osiągnąć metę.”

 

Najdłuższa trasa Safari w 1972 r. liczyła 6480 km, Sobiesław Zasada osiągnął wtedy najlepszy swój wynik w historii tej imprezy – drugie miejsce w klasyfikacji generalnej z Marianem Bieniem w  Porsche 911 S. Na Safari debiutował w 1969 r. z Markiem Wachowskim w Porsche 911 L i byli pierwszymi Europejczykami, którzy jako pierwsi przekroczyli linię mety, jednak z powodu problemów z pompą paliwa rajdu nie wygrali.

 

Na fotelu obok Pana Zasady usiądzie Tomasz Borysławski, doświadczony pilot rajdowy, od lat związany z motosportem, a zawodowo prezes Bednary Driving City – centrum doskonalenia techniki jazdy, które zostało stworzone przez Sobiesława Zasadę.

 

„Jest to dla mnie ogromny zaszczyt, przyjemność ale i nie lada wyzwanie. Sobiesław Zasada jest dla mnie mistrzem i mam nadzieję, że wspólnie dotrzemy do mety tego arcytrudnego rajdu” – mówi Borysławski.

 

W kenijskim rajdzie weźmie udział również Daniel Chwist, wnuk Sobiesława Zasady, Prezes spółki Sobiesław Zasada Automotive, który pojedzie Fordem Fiestą R5. Obydwa auta przygotował krakowski oddział M-Sport, firmy światowej sławy, która od ponad czterech dekad zajmuje się przygotowywaniem samochodów do rajdów WRC.

 

„Safari to morderczy rajd. Egzotyka środkowo-wschodniej Afryki połączona z odwagą, szybkością i nadludzkim wysiłkiem. Tam po bezdrożach i wertepach, ale i zboczach Mount Kenia czy Kilimandżaro, wśród mrożących krew w żyłach spotkań z dziką zwierzyną pozostawiłem kilkanaście miesięcy mojego życia” – wspomina w swej niedawno wydanej książce „Moje Rajdy”.

 

Sobiesław Zasada w swojej 69-letniej karierze rajdowej ponad 150 razy stawał na najwyższym podium. Trzykrotnie zdobył mistrzostwo Europy (1966, 1967, 1971) ścigając się z najlepszymi zawodnikami. Warto przy tym dodać, że wówczas było to równoznaczne z mistrzostwem świata. Jako jedyny zawodnik z krajów wschodnich był kierowcą fabrycznym Steyr Puch, Porsche, BMW i Mercedes.

 

Zasada jest także autorem dobrze znanych książek poświęconych rajdom i doskonaleniu techniki jazdy („Samochód, Rajd, Przygoda”, „Moje rajdy”, „Szybkość bezpieczna” oraz „Szerokiej drogi”).

źródło:  Sobiesław Zasada Automotive