Od 1 listopada wszedł w życie obowiązek stosowania układu ESP we wszystkich nowo rejestrowanych samochodach osobowych i lżejszych samochodach użytkowych.

ESP jpgZ początkiem listopada 2014 r. wszystkie nowo rejestrowane samochody osobowe i lżejsze samochody użytkowe o masie całkowitej do 3,5 tony muszą być wyposażone w układ ESP zapobiegający poślizgom. Wszystkie pozostałe pojazdy zostaną objęte tym obowiązkiem rok później. – Układ ESP ratuje życie – mówi Gerhard Steiger, prezes działu branżowego Bosch Chassis Systems Control. Badania przeprowadzone przez firmę Bosch potwierdzają skuteczność układu. W 2011 r., kiedy układ ESP był zastosowany w 40 proc. aut, pomógł zapobiec ponad 33 000 wypadków i uratował życie ponad 1 000 osób w 25 krajach Unii Europejskiej. Od czasu wprowadzenia układu ESP na rynek udało się uniknąć 190 000 wypadków i uratować życie ponad 6 000 ludzi w Europie.

Oprócz pasów bezpieczeńswta, ESP jest najważniejszym układem bezpieczeństwa w samochodzie – ważniejszym nawet niż poduszki powietrzne. Od czasu uruchomienia produkcji seryjnej w 1995 r. Bosch wyprodukował już ponad 100 mln układów ESP. Według danych za rok 2014, 84 proc. wszystkich samochodów użytkowych w Europie jest wyposażonych w układ zapobiegający poślizgom, na świecie tylko 59 proc.. – ESP to historia wyjątkowego sukcesu, którą chcemy kontynuować także poza Europą – mówi Gerhard Steiger. Niezależne badania pokazują, że układ ESP mógłby zapobiec nawet 80 proc. wszystkich wypadków będących skutkiem poślizgu, gdyby wyposażyć w niego wszystkie pojazdy.

ESP – układ z wieloma funkcjami dodatkowymi

Omijanie przeszkód na suchej, mokrej, błotnistej lub śliskiej nawierzchni to częsta przyczyna poważnych wypadków drogowych. Z pomocą czujników układ ESP 25 razy na sekundę sprawdza, czy samochód porusza się zgodnie z kierunkiem zadanym przez kierowcę. Jeśli wartości zadane różnią się od rzeczywistych, układ ingeruje, redukując najpierw moment obrotowy silnika. Jeśli to nie wystarczy, dodatkowo wyhamowuje poszczególne koła, co pomaga utrzymać właściwy tor poruszania się pojazdu.

Układ ESP jest rozszerzoną wersją opracowanego przez firmę Bosch w 1978 r. układu ABS (zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania), a obecnie pełni także wiele innych funkcji. Znaczna część funkcjonalności układu przypada dziś na funkcje dodatkowe, takie jak stabilizacja pojazdu podczas wjeżdżania na wzniesienia. Z innych ciekawych funkcji można wymienić stabilizację przyczep samochodowych lub zapobieganie ryzyku przewrócenia się pojazdu w przypadku samochodów terenowych i lżejszych samochodów użytkowych.

Układ ESP pełni centralną rolę w przypadku wielu układów wspomagających oraz funkcji automatyzacji jazdy. Dlatego prace nad jego doskonaleniem wciąż trwają. Bosch oferuje układ ESP w koncepcji modułowej, która umożliwia spełnienie określonych wymagań i dopasowanie parametrów działania: od lekkiej i niedrogiej wersji ESP light dla podstawowych wersji pojazdów w krajach rozwijających się, poprzez specjalne układy dla samochodów użytkowych, aż do regeneracyjnego układu hamulcowego ESP hev dla samochodów hybrydowych i elektrycznych.

Ważną rolę ESP w poprawie bezpieczeństwa na drogach dostrzegają także inne kraje. Od września 2011 r. wszystkie pojazdy o masie całkowitej do 4,5 tony w USA i Kanadzie muszą być wyposażone w układ ESP. Również Australia oraz Izrael wprowadziły obowiązek stosowania układu ESP. W Japonii, Korei, Rosji oraz Turcji odpowiednie przepisy wejdą w życie w najbliższych latach.

Foto: Bosch