Turystyka samochodowa zdobywa w Polsce coraz większą popularność.
Samodzielna podróż autem, w przeciwieństwie do transportu samolotem lub autokarem, daje większą swobodę w doborze zwiedzanych miejsc, umożliwia bezproblemowe poruszanie się po miejscowości będącej celem podróży, a także pozwala na zabranie ze sobą większego bagażu, czy rowerów. Aby w pełni korzystać z tych udogodnień, warto najpierw przygotować auto do wakacji.
Wielofunkcyjnym rozwiązaniem zwiększającym możliwości naszego samochodu jest zamontowanie w nim haka holowniczego. Dodatkowa przyczepka na bagaż to tylko jedna z możliwości wykorzystania zaczepu. Samochód wyposażony w hak tak naprawdę bardzo rzadko „odpoczywa” w trakcie wakacji. Korzystamy z niego ciągnąc przyczepę kempingową, przewożąc np. konie, czy przyczepę podłodziową, dzięki której możemy przewieźć jacht do mariny. Zanim jednak ruszymy na wyczekiwane wakacje warto zapoznać się z poradami, jak dobrze przygotować się do sezonu.
Inwestycja w bezpieczeństwo
W procesie zakupu haka holowniczego ważne jest, aby dobrać zaczep zarówno do możliwości naszego samochodu, jak również naszych preferencji – np. łatwości demontażu. Kierując się zasadą, że bezpieczeństwo na drodze jest najważniejsze, nie powinniśmy nawet przez moment zastanawiać się nad wyborem używanego zaczepu, od nieznanego sprzedawcy. Obecnie rynek haków samochodowych jest tak bogaty w różnego rodzaju rozwiązania technologiczne, że każdy kierowca znajdzie produkt odpowiadający jego wymaganiom oraz możliwościom finansowym. Osoby, które równocześnie chcą zwiększyć ładowność samochodu i zachować jego estetyczny wygląd, mogą zakupić zaczep automatycznie wypinany. Jest to nowoczesne rozwiązanie, dzięki któremu w dwóch ruchach można wypiąć z gniazda nieużywaną kulę zaczepu i schować ją do bagażnika.
– Zastosowany w automatycznie wypinanych hakach system dwustopniowego zamka jest prosty w użyciu i zapewnia bezpieczeństwo podczas ciągnięcia przyczepy – uniemożliwia on samoczynne wysunięcie się kuli z gniazda – ocenia Robert Lichocki, dyrektor sprzedaży Brink Group w Polsce. – W proponowanym przez nas rozwiązaniu możliwe jest wyjęcie również siedziska zaczepu w celu jego konserwacji czy wymiany. W trakcie użytkowania systemu pionowo wypinanego mogą dostać się do niego różnego rodzaju zabrudzenia. Natomiast w przypadku uszkodzenia siedziska, nie jest konieczny zakup całego systemu, a jedynie tego elementu – dodaje Robert Lichocki.
Montaż haka holowniczego na wakacje jest również dobrym rozwiązaniem dla wielbicieli jazdy na rowerze. Zamontowanie bagażnika rowerowego na hak umożliwia bezpieczne przewiezienie rowerów poza miasto i korzystanie z nowych tras rowerowych. Specjalnie zaprojektowane haki do tak zwanych pojazdów non towing car, umożliwiają wyposażenie małego, miejskiego samochodu w bagażnik rowerowy. W styczniu 2016 r. został również rozwiązany prawny problem zasłoniętych tablic rejestracyjnych przez ten rodzaj bagażników – możliwe jest wyrobienie dodatkowej, trzeciej tablicy i zamontowanie jej na bagażniku.
Korzystając z haka holowniczego istotne jest zadbanie o jego stan, który wpływa na bezpieczeństwo podczas holowania. Aby utrzymać kulę zaczepu w dobrym stanie należy pamiętać o plastikowym kapturku ochronnym, który zapobiegnie osadzaniu się brudu oraz korodowaniu kuli. Ochronnie działa także regularne używanie smaru. Odpowiednia konserwacja kuli zmniejszy tarcia, do których dochodzi w trakcie holowania, co wydłuży czas użytkowania tego elementu. Kuli zaczepu nie należy smarować, jeśli posiadamy przyczepę z głowicą zaczepową z dodatkowym systemem stabilizującym. Wówczas dochodzi do zużywana się okładzin ciernych w systemie, a nie samej kuli. Przy użytkowaniu kuli zaczepu należy pamiętać, że nie powinna mieć ona śladów rdzy i zachować kulisty kształt.
System poboru opłat
Poruszając się z przyczepą musimy także pamiętać o obowiązku uiszczania opłat za przejazd wybranymi odcinkami płatnych dróg krajowych. Od 2011 r. obowiązek płacenia został nałożony także na kierowców zespołów pojazdów składających się z samochodu osobowego oraz przyczepy, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 t (DMC >3,5t). Jak sprawdzić czy obowiązek opłat nas dotyczy? Możemy skorzystać z udostępnionego przez producenta haków holowniczych kalkulatora dostępnego na jego stronie internetowej (www.brink.pl/kalkulator-dmc/). Jeśli uzyskana wartość przekracza 3,5 tony, musimy podjąć dodatkowe działania, aby nasz wyjazd nie zakończył się niechcianymi karami. Szczegółowe informacje znajdują się na stronie operatora elektronicznego poboru opłat (www.viatoll.pl), na którą możemy przejść bezpośrednio po obliczeni dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów.
Dopuszczalne prędkości
Jeśli nasza przyczepa przeszła z wynikiem pozytywnym przedsezonowy test jakości, warto zadbać o odświeżenie naszych umiejętności i znajomości przepisów. Przed wyruszeniem w trasę pamiętajmy, że prowadząc zespół pojazdów obowiązują nas inne wielkości dopuszczalnych prędkości na polskich, ale też i na zagranicznych drogach.
Poruszając się po naszym kraju w terenie zabudowanym obowiązują takie same ograniczenia prędkości, jakie obowiązują samochody osobowe (50 km/h lub 60 km/h). Poza obszarem zabudowania maksymalna prędkość, z jaką może poruszać się zespół pojazdów, zależy od tego, czy jest to droga jednojezdniowa (70 km/h), czy dwujezdniowa (80 km/h). Mniejsze prędkości obowiązują także na drogach ekspresowych i autostradach (80 km/h)
Przed podróżą poza granice Polski należy zapoznać się z przepisami państw, przez które będziemy przejeżdżać. Dla przykładu w Niemczech na terenie zabudowanym obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, poza terenem zabudowanym – 80 km/h, natomiast na drogach ekspresowych i autostradach, jeśli przyczepa posiada odpowiednią homologację, obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 km/h. Jeśli takiej homologacji przyczepa nie posiada, dopuszczalna prędkość na tego typu drogach wynosi 80 km/h.
Planując samochodowy wyjazd na wakacje, warto poświęcić czas na jego odpowiednie przygotowanie, aby urlopu nie zepsuły nam ani usterki techniczne, ani mandat karny lub kary finansowe.
źródło: Brink